4 augustus 2014

The Fault In Our Stars - Review

Iedereen spreekt er over. The Fault In Our Stars. Een bestseller van de Amerikaanse auteur John Green die over de hele wereld werd gelezen én onlangs werd verfilmd. Ik las het boek en ging natuurlijk ook kijken naar de film. In deze blogpost schrijf ik je wat ik er van vond.

Het boek.

Met kerst kreeg ik een box met vijf boeken van John Green, geweldig! Ik had al veel over John Green gehoord, had al vele quotes zien voorbijkomen op Tumblr en was al verliefd op zijn schrijfstijl voor ik ook maar een van zijn boeken had gelezen. The Fault In Our Stars was zijn bestverkochte en meestbesproken boek en ik wou deze dus zo snel mogelijk lezen. Ik moet toegeven dat ik eigenlijk niet zo'n lezer ben, ik was er dus in de kerstvakantie aan begonnen maar ik had nog zo veel andere dingen te doen, dat ik maar niet verder kon lezen. In de maanden erna was ik het boek wat uit het oog verloren en toen ik er dan weer in begonnen was, moesten we boeken lezen voor school. Perfecte timing. Ik geraakte dus weer niet verder. Dan kwamen de examens er aan en had ik al helemaal geen tijd. De première van de film in België was ook in juni dus ik moest me haasten wou het boek uitlezen voor ik de film zag. Na de examens begon ik er dan opnieuw in en dan heb  ik het in drie dagen tijd uitgelezen. Had ik spijt dat ik het niet eerder had gelezen.

De box met boeken van John Green.
The Fault In Our Stars en Oreo ijs, perfect match!

Jullie kennen waarschijnlijk allemaal het verhaal wel. Hazel Grace Lancaster is een zestienjarig meisje met longkanker. Met tegenzin gaat ze naar een kankersupportgroep om over haar problemen te praten. Op een dag ontmoet ze er Augustus Waters, zeventien jaar en kankervrij sinds zijn been werd geamputeerd. Al snel worden ze bevriend. Hazel vertelt Augustus over haar favoriete boek 'An Imperial Affliction', geschreven door Peter Van Houten. Het boek eindigt midden in een zin en Hazel en Augustus willen natuurlijk weten wat er nog met de personages gebeurt. Hazel had Van Houten al vele brieven gestuurd, maar hij had deze nooit beantwoord. Uiteindelijk schrijven ze een mail naar zijn assistente Lidewij Vliegenthart en deze nodigt hen uit om naar Amsterdam te komen, waar Peter antwoord zou geven op hun vragen. Het is niet makkelijk om in Amsterdam te geraken maar dankzij een organisatie die de wensen van kinderen met kanker laat uitkomen, kunnen ze Van Houten ontmoeten. Eenmaal aangekomen in Amsterdam blijkt Van Houten niet te zijn zoals ze hoopten. Hij weigert antwoord te geven en beledigd Hazel en Gus. Toch laten ze er hun tripje naar Amsterdam niet door verpesten. Ze zijn verliefd en hebben een leuke tijd samen. Tot Augustus slecht nieuws heeft. Zijn kanker is terug. Terug thuis gaat het als maar slechter met hem...

Ik weet hoe stom het is wanneer je het einde van het boek al weet voor je het gelezen hebt, daarom vertel ik niet hoe het boek afloopt. Wil je weten wat er gebeurt met Hazel en Augustus? En hoe zit dat nu met An Imperial Affliction? Lees dan zeker het boek.

The Fault In Our Stars is echt het mooiste boek dat ik ooit heb gelezen. John Green heeft het verhaal prachtig geschreven, heel emotioneel en toch met een grappige touch. I love it. Ik las het boek in het Engels, er staan zo veel mooie zinnen in en deze klinken zooo veel mooier in het Engels! Mijn liefde voor de mooie zinnen in het boek gaat zelfs zo ver dat ik de mooiste fluoriseerde, zodat ik ze steeds weer terug vind. Het boek is echt een aanrader. Iedereen zou het gelezen moeten hebben.

De film.

Eerlijk? Ik had er een beetje schrik voor. Het boek was zo mooi dat ik dacht 'de film kan toch nooit tippen aan het boek?!'. Maar ik had ongelijk, hij was net zo geweldig als het boek. Ik ging kijken samen met enkele vrienden en we (samen met de rest van de cinemazaal) waren al aan het snikken bij het midden van de film. De hoofdrollen werden gespeeld door Shailene Woodley (Hazel) en Ansel Elgort (Augustus) en ze waren alles behalve teleurstellend. De hele film was perfect en had, naar mijn mening, niet beter gekund. Ik ga hem zeker nog (heel) veel herbekijken.

Het cinematicket bewaar ik in het boek.
Muziek uit de film door oa. Ed Sheeran (!!!) en Birdy,
geweldig!

Het werk van John Green is niet alleen bekend in Amerika, België en Nederland, het is een wereldwijd succes en is al in vele talen vertaald. Ook in Italië zag ik 'Colpa Delle Stelle' (The Fault In Our Stars dus) in de etalages verschijnen.

The Fault In Our Stars is echt mijn favoriete boek en film geworden. Ontroerend, grappig en romantisch. Gewoonweg perfect. Een aanrader.

Een fragment uit de film.

Hebben jullie The Fault In Our Stars al gelezen/gezien?